Årsmötesprotokoll 2015

Den 20 februari kl 19.00 höll Tyresö Bygdegård sitt årsmöte i stora salen på nedre våningen i stora huset. Vi började kl 18.00 med soppa och mingel.

Närvarande 30 medlemmar, enligt närvarolistan.

§ 1 Mötets öppnande Lars-Ove Fernström hälsar alla välkomna och förklarar mötet öppnat.

§ 2 Val av ordförande och sekreterare för mötet Eric Magnusson väljs till ordförande för mötet och Ana Marija Källgren väljs till sekreterare för mötet.

§ 3 Val av två protokolljusterare tillika rösträknare Ingrid Nilsson och Roy Johansson väljs till protokolljusterare tillika rösträknare för mötet.

§ 4 Fråga om årsmötets behöriga utlysning Kallelse har gått ut till medlemmarna i laga tid varför mötets behöriga utlysning fastställs.

§ 5 Fastställande av dagordning Dagordningen fastställs.

§ 6 Fastställande av röstlängd Beslutas att fastställa röstlängd vid behov.

§ 7 Styrelsens verksamhets- och ekonomiska berättelse för 2014 Styrelsens verksamhetsberättelse gås igenom av Lars-Ove Fernström och den ekonomiska berättelse gås igenom av Kristina Larsson.

§ 8 Revisionsberättelse för 2014 Johnny Eriksson går igenom revisionsberättelsen och förordar ansvarsfrihet för styrelsen.

§ 9 Fråga om fastställande av resultat- och balansräkning Resultat och balansräkningen fastställs.

§ 10 Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen Med ledning av verksamhetsberättelsen, ekonomiska berättelsen och revisorernas berättelse beviljas styrelsen ansvarsfrihet för det gångna året.

§ 11 Beslut rörande föreningens vinst/förlust enligt den fastställda balansräkningen Årsmötet beslutar godkänna föreningens vinst/förlust enligt den fastställda balansräkningen för 2014.

§ 12 Fastställande av budget och verksamhetsplan för 2015  Årsmötet beslutar godkänna framlagd budget för 2015.

§ 13a) Fråga om ersättning för styrelseledamöter och suppleanter  Styrelsens förslag om ersättning med 40.000 kr till styrelseledamöterna och suppleanterna plus sociala avgifter (ca 13.000 kr) godkänns av årsmötet.

§ 13b) Fråga om ersättning för revisorerna  Styrelsens förslag om ersättning med 2.000 kr till revisorerna godkänns av årsmötet.

§ 14 Val av ordförande för en tid av ett år  Jörgen Svensson väljs (nyval) för en tid av 1 år.

§ 15 Val av övriga ledamöter för en tid av två år  Ana Marija Källgren och Monika Englund omväljs på en tid av två år. Då det inte finns någon tredje ordinarie ledamot att välja in vid sittande möte ger årsmötet styrelsen i uppdrag att under året välja in en adjungerande ordinarie styrelseledamot för en tid på två år.

§ 16 Val av suppleanter för en tid av två år Inga suppleanter. Årsmötet beslutar att styrelsen får ta in suppleanter (adjungerande) under verksamhetsåret om det finns någon som visar intresse.

§ 17 Val av revisorer jämte revisorssuppleanter för en tid av ett år Johnny Eriksson (omval), Lars Lagerstedt (omval) väljs till ordinarie samt Erland Nilsson (omval) väljs till suppleant för en tid av 1 år.

§ 18 Val av programansvarig för en tid av ett år Monika Englund (omval) väljs till programansvarig för en tid av 1 år.

§ 19 Val av ombud och suppleanter till Bygdegårdsdistriktets årsstämma (2 st) Styrelsen får i uppdrag att utse två ombud till distriktets stämma under våren 2015.

§ 20 Val av valberedning inför nästa årsmöte Årsmötet väljer Erik Almling (nyval) som sammankallande samt Lars Lagerstedt (nyval) och Lars-Ove Fernström (nyval).

§ 21 Fastställande av medlemsavgifter för 2016 Årsavgiften beslutas vara oförändrad.

§ 22 Behandling av inkomna motioner Inga motioner föreligger.

§ 23 Rapporter Inga rapporter föreligger. § 24 Övriga ärenden
Inga övriga ärenden föreligger.

§ 25 Avtackning av avgående ledamöter Avgående ordförande Lars-Ove Fernström och ledamot Terttu Vaks-Jonsson avtackades av Kristina Larson.

§ 26 Årsmötets avslutning Eric Magnusson tackar för visat intresse och avslutar mötet.

Vid protokollet:

Ana Marija Källgren
Sekreterare

Justeras

Eric Magnusson
Mötesordförande

Ingrid Nilsson
Justerare

Roy Johansson
Justerare

Nästa årsmöte

Datum för nästa årsmöte hittar du under aktuell information för Tyresö Bygdegård